A magyar hajógyártás eddig soha nem látott képei kerültek fel a Fortepanra

2017 július 03., 14:30
  • 1200, korábban nem publikált felvétel vált hozzáférhetővé a Közlekedési Múzeum fotógyűjteményéből a Fortrepan képarchívum oldalán. A frissen publikált fotók az Óbudai Hajógyár és a Ganz Hajógyár hagyatékából kerültek a múzeum gyűjteményébe évtizedekkel ezelőtt.
  • Közös közleményük szerint a fotók meglepő információkat adnak a budapesti hajógyártás nagyságáról és minőségéről. A felvételeken a Hajrá motorcsónak, a III. Borisz cár motorhajó vagy a Helios gőzhajó is látható, amelyek mára jórészt eltűntek. Ezek mellett szétszabdalt, elsüllyedt, de legjobb esetben is átépített hajók tucatjait mutatják be építés, javítás közben vagy vízre bocsájtáskor.
  • A pontos dokumentációnak köszönhetően egy-egy hajó építésének teljes folyamata végigkísérhető az előtte és közben készített technológiai részletfotókon, a belső terek, kabinok, gépházak pedig tárgyfotókon láthatók. Mindezek mellett hajóépítők, tervezők, cégvezetők portréi is fennmaradtak: hajócsavar mellett pózolva vagy dermesztő hidegben dolgozva jelennek meg a képeken.
  • A fényképek egy drámai rendszerváltáson is átvezetik a szemlélőt. A tiszti étkező falán Horthy Miklós portréját Sztálin váltja fel, az olasz megrendeléseket pedig a szovjet jóvátételi gyártások. Közben a fotók szélein feltűnő Budapest is változik. A Dunába robbantott hidak újjáépítése is Ganz-hajókkal, -hídelemekkel kezdődött.
  • A Közlekedési Múzeum szakemberei a legtöbb fotóhoz pontos képaláírást készítettek, így a Fortepan oldalán, az általános gyakorlattól eltérve, ezúttal jórészt adatokkal együtt közlik a múzeumi fotókat. Maguk a képmeghatározások is érdekesek, mivel olyan mára elfeledett szavakat is tartalmaznak, mint például termesgőzös, felsődekk, parancsjelző, szénelőkészítőmű, gőzdóm és úszódokk.
  • A teljes gyűjteményt itt lehet böngészni, mi csak véletlenszerűen emeltünk ki pár fotót:
JERMÁK (1881) kerekes gőzhajó, a Tanais Gőzhajózási Társaság tulajdona; ép. sz.: S 43. A felvétel 1881 után készült.« Leltári jelzet: MMKM TFGY
photo_camera JERMÁK (1881) kerekes gőzhajó, a Tanais Gőzhajózási Társaság tulajdona; ép. sz.: S 43. A felvétel 1881 után készült.« Leltári jelzet: MMKM TFGY Fotó: Fortepan
DTRT UNGVÁR (1941) duna-tengeri áruszállító csavaros motorhajó vízrebocsájtása.« Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.1.478.
photo_camera DTRT UNGVÁR (1941) duna-tengeri áruszállító csavaros motorhajó vízrebocsájtása.« Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.1.478. Fotó: Fortepan
Hajógyári ács-csoport.« Leltári jelzet: MMKM TFGY
photo_camera Hajógyári ács-csoport.« Leltári jelzet: MMKM TFGY, 1948. Fotó: Fortepan
1918
photo_camera 1918 Fotó: Fortepan
Négypengés hajócsavar gyári munkással az Óbudai Hajógyárban., 1935.
photo_camera Négypengés hajócsavar gyári munkással az Óbudai Hajógyárban., 1935. Fotó: Fortepan
450LE-s személyszállító gőzhajó jóvátételi gyártása szovjet részre az Óbudai Hajógyárban, 1946.
photo_camera 450LE-s személyszállító gőzhajó jóvátételi gyártása szovjet részre az Óbudai Hajógyárban, 1946. Fotó: Fortepan
V.D. SUGOVSZKIJ szovjet jóvátételre gyártott 450LE-s személyszállító gőzhajó az Óbudai Hajógyárban, 1952.
photo_camera V.D. SUGOVSZKIJ szovjet jóvátételre gyártott 450LE-s személyszállító gőzhajó az Óbudai Hajógyárban, 1952. Fotó: Fortepan

(via MTI)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.