Déli pályaudvar (1861-2016)

  • Csütörtökön jelent meg az a kormányhatározat, ami szerint minden tiltakozás ellenére végül mégis beszántják a Déli pályaudvart, hogy a helyét az egyre nagyobb Testnevelési Egyetem hasznosíthassa.
  • Az elődje, a Buda állomás 1861-ben nyílt meg a Déli Vasút tulajdonában, tehát az állomás 155 év után szűnik meg.
  • Az 1960-as évekig ideiglenes létesítmények voltak itt, majd 1962-ben új üvegcsarnokot emeltek a vágányok végén, ideiglenes perontetővel.
  • Aztán Kővári György építész 1968–1974 között készült tervei alapján 1970-ben elindult a pályaudvar átépítése, a mostani pénztár- és a várócsarnok nyugati fele néhány lépcsővel 1973-ban, a 2-es metró átadásával egyszerre nyílt meg. A teljes épületkomplexum 1975-re készült el.
  • Ilyen volt a Déli pályaudvar kezdetlegesen békeidőben, romokban a háborúban, frissen felhúzott modern épülettel a szocializmusban, és romosan, beázva, szakadtan a XXI. században.
Ezen az 1865 körüli felvételen a Krisztina tér, a Krisztinavárosi plébániatemplom és a környéke látható. Elöl van a Budai Színkör épülete, a háttérben a Karátsonyi palota. Hátul jobb oldalt a Déli pályaudvar előképe, a Déli Vasút indóháza látható. (Fotó: Saly Noémi / Fortepan)
1935-ös légifotó a Déli pályaudvar és az Alkotás utca környékéről (Fotó: Szent-Istvány Dezső / Fortepan)
Egy 1935-ös, Horthy Miklós 15 éves kormányzói jubileuma alkalmából tartott díszszemle a Vérmezőn, a budai Várból nézve. A háttérben középen a Déli pályaudvar látható. (Fotó: Somlai Tibor / Fortepan)
Az Alkotás utca és mögötte a Déli pályaudvar, a Schwartzer Ferenc utcából fotózva 1936-ban (Fotó: Fortepan)
A Déli pályaudvar vágyánai 1938-ban, a háttérben a fütőház és a Márvány utca házai láthatók (Fotó: Fortepan)
A Déli pályaudvar indulási oldala 1942-ben (Fotó: Lissák Tivadar / Fortepan)
Az Országos Gyermekvédő Liga kocsija a Déli pályaudvaron 1943-ban. A háttérben az Alkotás utca épületei láthatók. (Fotó: Lissák Tivadar / Fortepan)
A Déli pályaudvar a II. világháború végén. Középen a MÁV 242. sorozatú áramvonalas szertartályos gőzmozdonyának roncsa, háttérben a Naphegy. (Fotó: dr. Kramer István / Fortepan)
A Déli pályaudvar szintén 1945-ben, az Avar utca felől nézve (Fotó: dr. Kramer István / Fortepan)
A Vérmező a Rákosi-korszak csúcsán. A háttérben a Déli pályaudvar és az Alkotás utca házai. (Fotó: Uvaterv / Fortepan)
1956-ot sem úszta meg a környék. Ez az Alkotás utca a Déli pályaudvartól a Nagyenyed utca felé nézve. (Fotó: Nagy Gyula / Fortepan)
A Déli pályaudvar lépcsője a Krisztina körút felől, 1967-ben (Fotó: Gergely János / Fortepan)
Ugyanaz, másik nézetből (Fotó: Gergely János / Fortepan)
A Magyar Jakobinusok tere az Alkotás utca 1972-ben, hátul az épülő Déli pályaudvarral (Fotó: Magyar Rendőr / Fortepan)
Déli a Kádár-korban: rendőrök igazoltatnak a peronon 1972-ben (Fotó: Magyar Rendőr / Fortepan)
Indul a család kirándulni a Déli pályaudvarról, 1977 (Fotó: Fortepan)
A Déli pályaudvar pénztára 1979-ben (Fotó: Urbán Tamás / Fortepan)
Az Alkotás utca a Déli pályaudvarnál, a Krisztina körút és a Vérmező felé nézve 1980-ban. Fent, a budai Várban a Hadtörténeti Múzeum látható. (Fotó: Magyar Rendőr / Fortepan)
A Déli pályaudvar néhány éve elkészült épülete teljes pompájában 1980-ban (Fotó: Fortepan)
A Déli pályaudvar előtti aluljáró 1980-ban (Fotó: Fortepan)
Katonák ülnek a Déli pályaudvar legendás székein 1983-ban (Fotó: Mujzer Péter / Fortepan)
A Déli pályaudvar a 2015-ös ideiglenes bezárásakor (Fotó: Ács Dániel / 444)
A Déli pályaudvar idén februárban. Bár sokkal jobb állapotban van, mint a Keleti vagy a Nyugati pályaudvar, azért időnként lehullik egy-egy betondarab. (Fotó: Botos Tamás / 444)