Hiába használja egyetlen nap alatt annyi utas, mint egy stadiont egész évben, mégis rohad. Mi az?

  • Nyolc év utána adták át a Keleti pályaudvar előtti teret tavaly előtt, de a leharcolt épület teljes felújítására már nem jutott pénz. 
  • A Kelenföldi pályaudvaron szinte nem marad olyan négyzetcenti, amihez ne nyúltak volna hozzá a 4-es metró miatt, egy másik projektben a peronokat is felújították, csak éppen az épület rohad tovább. 
  • A Nyugati pályaudvarnál lévő teret felújították, az épület továbbra is ott áll felállványozva.
  • Miután a Déli sokkal fiatalabb ezeknél, nincs is annyira rossz állapotban. Csak a betonlapok omladoznak időnként. Azt valószínűleg bezárják. 
  • Botos Tamás fotói.

A Keleti pályaudvaron fordul meg a legtöbb nemzetközi utas. Első élményként erős lehet.  

Fotók: Botos Tamás

A Keletit 132 éve adták át. A műemlék épületnek a főhomlokzatát restaurálták a 2000-es évek elején és a Lotz-csarnokot is felújították a festményekkel együtt 500 millióért, de ettől csak még látványosabb a többi rész lepusztultsága. 

A málló falakhoz pedig tökéletesen passzol mindaz, amivel az utasokat csábítják vásárlásra. 

Volt olyan terv, hogy a 4-es metró új állomásának megnyitására teljes egészében megújul a a pályaudvar is. Na ebből nem lett semmi. 

Így aztán minek is nyúlnának hozzá a részletkérdésekhez.

Megkérdeztük a MÁV-ot, hogy mi a terv az épülettel. Majdnem egy hónap után azt a választ kaptuk, hogy Keleti és a Nyugati pályaudvar tervezett felújításával, valamint a Déli pályaudvarral kapcsolatban kérjük, forduljon a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz. 

Megtettük. Három hete hiába várjuk a választ. 

Korábbi hírek szerint a 2014-20-as uniós fejlesztési ciklusban várható a Keleti és a Nyugati felújítása. Inkább 2020 után. A költségek 15-20 milliárdról szólnak épületenként. 

Nyugati, ahol legalább a Mekit felújították

Naponta 60-70 ezer utast fogad. Két hétre bezárták a nyáron, hogy a legszükségesebb karbantartási munkákat elvégezzék. A hivatalos tájékoztatás szerint ezen a minimálberuházáson is 150-200 szakembere dolgozott, és megközelítően ugyanennyien végezték a másfél éves előkészítést.

Elvégezték az utastájékoztató rendszerek karbantartását,így jobban láthatók a kiírások. Aszfaltoztak a peronokon aszfaltoztak, megtisztították a nagycsarnok fal- és üvegfelületét, pótolták a kitört és hiányzó üvegeket. 

Ami kevésbé volt látványos:  a pályaudvarra bevezető pályák egy részén a vágányok és kitérők, illetve több váltó felújítása és karbantartása. Átvizsgáltak mintegy 23 kilométernyi felsővezetéket, felújították a pályaudvar biztosító berendezéseit, és elvégezték ezek teljes vizsgálatát. Szóval mindez 290 millió forint volt, sok-sok ember megfeszített munkájával. Lett volna még mit csinálni.

A pályaudvar előtti teret itt is felújították, tavaly októberben lett kész. A Nyugati hangulatán ez egy karcolást sem ejtett, maradt minden a régiben. Az épület főhomlokzatán az állványok is. A pályaudvar utoljára negyed évszázada esett át alapos felújításon. Így aztán teljesen természetes jelenség, hogy nagyobb esők idején úgy ázik be, mintha nem lenne rajta tető

Lázár János januárban grandiózus tervet jelentett be, aminek a lényege a Városliget és a Nyugati összekötése egy zöldfolyosóval. Az épületet is felújítanák, de egyelőre semmi konkrétum. Legutóbb a Gyurcsány-féle kormányzati negyednél is eljutottak már idáig.  

Így aztán marad a Keletiben is megtapasztalt hangulat.

Déli, a bezárásra kiszemelt

A Nyugatinál és a Keletinél jóval fiatalabb, azok eredeti szépségével össze sem vethető a Déli épülete. De valamivel jobb állapotban van a váz. A belső értékek itt is hozzák az elvárt magas színvonalat.

Az épület oldaláról időnként betondarabok hullanak, de mivel a kormányzat - nem teljesen érthetően - a bezárását fontolgatja, lehet, már nem is nagyon érdemes fixálni.

Kelenföld, a főváros nyugati kapuja

Ha bezár a Déli, akkor Kelenföld veszi át a helyét. Ami ott történik, az teljes érthetetlen. A 4-es metró miatt mindent átépítettek a környéken, de úgy, hogy a lepusztult aluljáró helyett inkább újat építettek, azt pedig meghagyták, talán azért, hogy le lehessen fóliázni és megőrizni az utókornak. 

Még a peronokat is felújították. Egy valamire nem jutott pénz. A műemlék állomásépületre. 

Ami viszont igazán jó hír:  nyáron elkezdődhet a kormányablakok kivitelezése a Keleti, a Déli és a Nyugati pályaudvaron.